sobota 29. července 2017

peninsula Sneafellsnes


"Sestup do kráteru Sneffels, jejž láká
stín Scartaris, ještě než začne červenec,
troufalý cestovateli, a dostaneš se do
středu Země. Já jsem tak učinil."



Jak už jsem zmínil, má kosterní schránka obalená masem s duší uvnitř se momentálně nachází v městečku Olafsvik, což je údajně nejzápadnější město Evropy. Olafsvik najdete na Islandu na poloostrově Sneafellsnes. Na první pohled mi tato část ostrovu nepřišla až tak zajímavá, jako jiné krásné a podivuhodné oblasti Islandu, ale změnil jsem názor!



Poloostrov je pustina. Né že by Island byl hustě osídlen, patří do desítky nejméně zalidněných zemí světa, na jeden kilometr čtvereční potkáte v průměru tři lidi. O proti oblasti kolem Reykjaviku nebo severního Akureyri však na auto, obchod nebo hod-dog narazíte velmi zřídka. Například z Olafsviku jezdíme do Stykkishólmuru na nákupy cca 110 km (tam a zpět). Do statistik nezapočítávám turisty, to je zase jiná kapitola. V tom bude Island nejspíš v první desítce návštěvnosti... 



Na Sneafellsnes se nachází vulkán pokrytý ledovcem - Sneafellsjökull, který je nejmenším ledovcem z celkových třinácti na Islandu, možná je však nejznámější.
Každý rok 1. července sopka otvírá cestu do středu země, kterou absolvovali hrdinové z románu Julese Verna. Bohužel jsem to letos prošvihl, tak snad za rok. 



Nedaleko městečka Hellissandur ční do nebe na první pohled obyčejný kostelík (psal jsem o něm). Uvnitř ukrývá obraz zachycující Kryštofa Columba vyptávajícího se Islanďanů, kde že leží ta Amerika. Jak všichni víme, do Ameriky z Evropy připluli první Vikingové-Islanďané.





Islandská kultura je bohatá na ságy. Berserkjahraun -rozlehlé lávové pole u Stykkishólmuru je jedním z mnoha, které má tu svoji.

Podle ságy o lidech z Eyru měl kdysi jeden sedlák z Hraunu vztek, že musí k svému bratrovi na statek Bjarnarhöfn chodit přes těžko schůdné lávové pole. Z cesty do Norska si přivezl dva berserky-zuřivé bojovníky, údajně slovanského původu, kteří pracovali na jeho farmě. Jeden z berserků se však zamiloval do jeho dcery. Sedlák mu ji nechtěl dát, a tak pro něj vymyslel nesplnitelný úkol. Sdělil mu, že pokud jeho dceru chce, musí prokopat cestu neschůdným lávovým polem k statku jeho bratra.
Oba berserkové se pustili do práce a měsíční krajinu opravdu proklestili. Než by sedlák svůj slib dodržel, vlákal oba berserky do pasti v sauně, kde je zabil.

Nedávno byly v blízkosti cesty objeveny hroby dvou velkých mužů.



Na poloostrov se jezdí za velrybami. Zatím jsem viděl jen tuhle zatoulanou kosatku.




Sneafellsnes mi určitě odkryje dalších krás, nejvíce si však vážím bytostí, kteří tuto zemi obývají. Zde jsou někteří z nich:)







Žádné komentáře:

Okomentovat